loading...
سلامتی و سرگرمی
سلامتیو سرگرمی بازدید : 44 جمعه 22 شهریور 1398 نظرات (0)

 

چه مقدار خواب نیاز دارید؟

احساس می کنید همیشه زود می خوابید ولی صبح ها وقتی زنگ هشدار شما به صدا در می آید، احساس می کنید سخت از خواب بیدار می شوید و تمام روز خواب آلود هستید. ممکن است احساس کنید هر چقدر هم که بخوابید، هنوز هم خسته اید. اما از کجا بدانید چه مقدار خواب نیاز دارید؟

میزان خواب مورد نیاز شما، بسته به سنی که دارید، متفاوت است. به گفته بنیاد ملی خواب، در حالیکه نوزادان زیر سه ماه ممکن است تا 19 ساعت خواب نیاز داشته باشند و بزرگسالان بالای 65 سال نیز ممکن است حداقل 5 ساعت خواب لازم داشته باشند، اکثر بزرگسالان به حدود هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند.

کونور هنگان ، دارای دکترا، مدیر تحقیقات و الگوریتم های Fitbit می گوید: "پرخوابی به معنای این است که شما بیش از ده ساعت به طور مداوم در حال خواب هستید." وی گفت: "پر خوابی با مشکلات سلامتی خاصی مانند افسردگی ارتباط دارد ، اما علت مشخصی برای ایجاد اختلالات سلامتی نیست. اگرچه بی نظمی در ساعت خواب بدن می تواند در خلق و خو نقش داشته باشد ، اما بازگشت به چرخه خواب مداوم یک مورد مهم برای بازگرداندن بدن به حالت عادی است.

"اگر به اندازه کافی و با برنامه مشخصی می خوابید یا حتی  پر خوابی دارید ولی هنوز احساس خستگی می کنید، می تواند نشانه مشکلات سلامتی باشد.

شما خسته اید چون آخر هفته پر خوابی داشته اید

ممکن است فکر کنید که کمبود خواب در طول هفته و خواب بیش از حد در آخر هفته به شما کمک می کند تا استراحت کنید ، اما در واقع به خواب شما آسیب می رساند. به این عادت "jetlag civakî" گفته می شود که با تغییر در برنامه خواب در طول هفته و در آخر هفته رخ می دهد.

هنگان می گوید: "در حالی که میانگین خواب توصیه شده برای بزرگسالان هر شب هفت تا نه ساعت است، اغلب ممکن است سعی کنیم در تعطیلات آخر هفته خواب خیلی بیشتری داشته باشیم".

"بدن شما با داشتن خواب آلودگی "سعی در بهبودی از اثرات کمبود خواب می کند - به طور معمول مدت زمان خواب طولانی تر شده و حرکات چشم هنگام خواب تند تر و بیشتر می شوند. با این حال ، پر خوابی می تواند چرخه خواب شما را جبران کند و با سایر خطرات سلامتی مرتبط است.

شما خسته اید زیرا مبتلا به بیماری هستید که با درد شدید همراه است

متیو راس ، مالک و مدیر مسئول بررسی سایت تشک ، Slumber Yard می گوید: "افرادی که از شرایطی رنج می برند که منجر به خستگی و درد می شوند ، نیاز به خواب بیشتری دارند تا بدن آنها به درستی استراحت و بهبود یابد."اغلب اوقات مبتلایان به فیبرومیالژیا ، کم کاری تیروئید ، کم خونی و روماتیسم ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند و در صورت نداشتن خواب کافی احساس خستگی کنند.

شما خسته اید چون کم خونید

ایمی شاه، دارای دکترای پزشکی ، می گوید: هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید و از این که همیشه احساس خستگی دارید، شکایت می کنید ، اولین مواردی که اغلب آن ها را بررسی می کنند کم خونی یا اختلال تیروئید است زیرا می توانید با آزمایش خون آن ها را تشخیص دهید. وقتی یک بیمار می گوید "من خسته ام" معانی مختلفی دارد ولی وقتی یک نفر می گوید "خسته ام و کمی هم تنگی نفس دارم" یا "نمی توانم ورزش کنم" یعنی کم خونی دارد.کم خونی وقتی است که خون شما اکسیژن کافی را به بقیه بدن شما نمی رساند و شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است. کم خونی ها ممکن است علاوه بر احساس خستگی ، احساس سرما ، سرگیجه، تحریک پذیری یا سردرد نیز به همراه داشته باشند.

شما خسته اید زیرا مشکل تیروئید دارید

اگر مشکل تیروئید دارید ، مانند یک تیروئید کم تحرک (کم کاری تیروئید) ، احتمالاً شما در بهترین حالت خود نیستید. دکتر شاه می گوید علاوه بر احساس خستگی ، ممکن است احساس کنید که پوست شما نیز خشک است و علاوه بر کمبود انرژی ، یبوست زیادی دارید. کم کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های مهم خاص تولید نمی کند. در حالی که بیشتر احتمال دارد خانم ها به کم کاری تیروئید مبتلا شوند، آزمایشات عملکرد تیروئید می توانند کم کاری تیروئید را به راحتی تشخیص دهند و در صورت بروز مشکل ، پزشک شما ممکن است هورمون مصنوعی تیروئید تجویز کند.

شما خسته اید زیرا پیش دیابت یا دیابت دارید

به گفته دیوید اسپرو، وبلاگ پزشکی نویس در سایت diabetesselfmanagement.com ، هنگامی که قند خون زیادی دارید ، ممکن است گردش خون مختل شود ، بنابراین سلول ها قادر به دریافت اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود نیستند و احساس خستگی می کنید.

وی در این وبلاگ می گوید: سطح پایین قند خون نیز باعث خستگی می شود، زیرا سوخت کافی برای کارکرد سلول ها تامین نمی شود. براساس تحقیقات انجام شده، اگر قند خون شما بالا است و باعث التهاب رگهای خونی با قند می شود، این التهاب مزمن نیز می تواند باعث احساس خستگی شود.

شما خسته اید زیرا افسرده اید

اگر احساس می کنید همیشه خسته هستید ، نمی خواهید صبح از رختخواب بلند شوید و / یا برای خوابیدن مشکل دارید ، ممکن است افسردگی داشته باشید. دکتر شاه می گوید ، پزشک مراقبت های اولیه شما، باید طی مراجعات منظمی ، آزمایش افسردگی را انجام می دهد. پزشک شما می تواند از یک ابزار آزمایشی برای تعیین اینکه آیا شما یک اختلال افسردگی مداوم دارید، یا اینکه آیا یک فرد پر استرس هستید یا الکل بر وضعیت عاطفی شما تأثیر دارد ، استفاده کند.

دکتر شاه می گوید: «افسردگی، سوء مصرف الکل و خستگی کاملا به یکدیگر مرتبط اند. گاهی اوقات مردم افسردگی را با الکل درمان می کنند و سپس خستگی.

خسته هستید زیرا نشت روده یا حساسیت غذایی دارید

دکتر شاه می گوید: روده شما باید لوله بسیار محكمی از سلول باشد كه در آن هیچ چیز از داخل روده به بیرون نرود مانند مسیری که در آن، بدن بدون دخالت سایر اجزای بدن، تمام مواد مورد نیاز خود را جذب می کند.

اگر غذاهای مقوی نمی خورید، به خصوص غذاهای فرآوری شده زیاد می خورید، سلول های روده شما ممکن است به جای ساختار به هم پیوسته، شکل شل و شبکه ای به خود بگیرد و پروتئین هایی که نباید در جریان خون ما باشند، وارد جریان خون می شوند که منجر به یک واکنش التهابی می شود. این واکنش التهابی می تواند به صورت نفخ ، خستگی ، دمدمی مزاجی ، سردرد یا افزایش وزن ظاهر شود.

اگر حساسیت غذایی دارید (به غذاهایی مانند گندم و لبنیات) ممکن است احساس خستگی کنید، جوش بزنید، نفخ یا مه مغزی را تجربه کنید.

دکتر شاه می گوید: "آزمایش خوبی برای حساسیت های غذایی وجود ندارد." پیروی از یک رژیم غذایی از بین بردن مواد غذایی حساسیت زای احتمالی و سپس به آرامی مصرف مجدد آنها ممکن است به شما کمک کند تا مواد غذایی که به آن حساسیت دارید را تشخیص دهد. اگر گندم را از رژیم غذایی خود حذف کنید و احساس خوبی داشته باشید و دوباره آن را اضافه کنید و احساس بی حالی کنید ، این می تواند نشانه حساسیت غذایی به گندم باشد.

خسته اید زیرا شما از خستگی آدرنال رنج می برید

دکتر شاه می گوید: "خستگی آدرنال یک اصطلاح پزشکی غربی نیست ، یک اصطلاح پزشکی کاربردی است و بسیاری از پزشکان غربی آن را به عنوان یک مشکل پزشکی به شمار نمی آورند." به گفته وی احتمال بی ارتباطی این موضوع با خستگی وجود دارد چون آزمایش پزشکی موثقی برای آن وجود ندارد. به گفته مؤسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی، به احتمال زیاد ، آزمایشاتی مانند نارسایی آدرنال یا اختلال غدد درون ریز یا هورمونی این امر را نشان می دهند که غدد آدرنال به اندازه کافی هورمون های خاص خود را تولید نمی کنند.

دکتر شاه می گوید: این عدم تعادل هورمونی می تواند به دلیل یک وضعیت استرس زا در زندگی شما مانند مشکلات خانوادگی ، یا استرس مداوم در محل کار، کمبود خواب ، ورزش بیش از حد ، داشتن رژیم غذایی ضعیف یا مصرف مواد مخدر یا الکل ایجاد شود. این شرایط می تواند هورمونهای استرس شما را به شدت بالا ببرد و در نهایت شما را خسته و تهی کند، مانند یک حساب بانکی که مدام چک می کشید ولی پول در آن نمی گذارید. مراقب این علائم بی صدای آپنه خواب باشید.

شما خسته اید زیرا عفونت دارید

پزشکان غالبا وجود عفونت مزمن را بررسی می کند زیرا خستگی ممکن است به دلیل عفونت هایی نظیر ویروس اپستین بار (مونوکلئوز) یا بیماری لایم باشد.ابتلا به هر دو مشکل پزشکی می تواند فرد را با خستگی شدید مواجه کند.

شما خسته اید زیرا آپنه خواب دارید

اگر دچار آپنه خواب هستید ، هنگام خواب ، گلو شما شروع به بسته شدن می کند ، به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری تمایل به خروپف دارند. به نظر می رسد نرسیدن اکسیژن کافی به نظر ترسناک باشد، اما مغز شما به شما اجازه خفه شدن نمی دهد. لیزا شیوز ، مدیر مرکز پزشکی خواب در دانشگاه کالیفرنیا ، دانشکده پزشکی سن دیگو ، به WebMD می گوید: "مغز متوجه می شود که شما CO2  را خارج نمی کنید و خیلی سریع در حالت اضطراب فعال می شود." برای تنفس شما خوب است ولی برای میزان خستگی بد است. اگر چه شما را بیدار می کند اما لحظه های بیدار شدن آنقدر کوتاه هستند که دلیل خستگی روز بعد شما نیز می شوند.

شما خسته اید زیرا نارسایی قلبی دارید

هنگامی که نارسایی قلبی دارید ، قلب شما نمی تواند پاسخگوی نیاز بدن به خون باشد. بدن شما شروع به بیرون آوردن خون از بافت های بدن می کند تا بتواند اندام های حیاتی را کاملاً تأمین کند. با وجود خون کمتر در عضلات پا ، حتی انجام فعالیت های روزمره نیز می توانند خسته کننده باشد. به علاوه خون از شش ها به رگ های شما وارد می شود و به آن جا بر می گردد، این امر باعث قطع ناگهانی تنفس شما می شود. این امر هنگام خواب می تواند شما را از خواب بیدار کرده و شب اضطراب آوری را برای شما بسازد. با تشکر از درمان های خر و پف، می توانید شب ها راحت تر بخوابید.

شما خسته اید زیرا پر خوابی داشته اید

هنگان می گوید خواب بیش از حد ممکن است منجر به پرخوابی شود که یک بیماری مزمن عصبی است که هر چه قدر هم بخوابید باز خسته هستید. بر اساس بنیاد پرخوابی، در این وضعیت ، فارغ از میزان خوابی که داشته اید، تمام طول روز احساس خستگی می کنید. این وضعیت معمولا در بزرگسالی یا اوایل بلوغ رخ می دهد و می تواند به طور جدی بر کیفیت خواب و هم چنین توانایی عملکرد در طول روز اثر بگذارد.

شما خسته اید زیرا هموکروماتوز دارید

تقریبا 10 درصد از جمعیت قفقاز، این بیماری ژنتیکی را دارند و این باعث می شود بدن آهن زیادی را ذخیره کند. به گفته hemochromatosis.org ، سایت مشاوره و اطلاع رسانی بیمار ، علاوه بر خستگی و ضعف ، هموکروماتوز می تواند باعث درد مفاصل ، ناراحتی معده ، افسردگی ، بیماری کبد ، مشکل قلبی و دیابت نیز شود. در حالی که افراد با این بیماری به دنیا می آیند ، علائم اغلب تا رسیدن به دهه 50 و 60 سالگی آشکار نمی شوند. پزشکان می توانند با استفاده از آزمایشات مختلف خون ، وضعیت را بررسی کنند. اگر ترکیبی از این علائم را دارید ، در مورد آزمایش با پزشک مراقبت های اولیه صحبت کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 208
  • بازدید سال : 1,043
  • بازدید کلی : 5,094