loading...
سلامتی و سرگرمی
سلامتیو سرگرمی بازدید : 58 جمعه 06 دی 1398 نظرات (0)

 

زنی که از بلع دردناک رنج می برد.

اختلالات بلع معمولاً با درد یا مشکل در بلع ظاهر می شود. در این مقاله ، بیشتر در مورد آنها و نحوه کشف آنها توضیح خواهیم داد.

اختلالات بلع ، عبور مواد غذایی از دهان به معده را تغییر می دهد. به طور کلی ، آنها شامل مجموعه ای از اختلالات مختلف هستند. با این حال ، آنچه آنها مشترک هستند این است که بر روند بلع تأثیر می گذارند.

این اختلالات علاوه بر داشتن منشأ مختلف ، می تواند با علائم متنوع نیز بروز کند. گاهی اوقات ، بدیهی است که مشکل بلع وجود دارد (برای مثال عدم توانایی بلع). با این حال ، در موارد دیگر ، صرفاً یک سری عارضه از عدم توانایی درستی غذا خوردن وجود دارد ، و فردی که از آن رنج می برد از مشکل خود آگاهی ندارد.

متأسفانه اختلالات بلع بسیار رایج است. آنها به ویژه در افراد مسن تأثیر می گذارند و حتی می توانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی مانند سوء تغذیه یا کم آبی بدن شوند . در این مقاله ، ما همه چیزهایی را که باید در مورد آنها بدانید توضیح خواهیم داد.

فرآیند بلع

بلع فرایندی پیچیده است که عضلات مختلف دهان و حلق ، حنجره و مری را درگیر می کند . هدف این است که غذایی که از دهان می خوریم را به معده منتقل کنیم تا هضم آنها شود. علاوه بر ماهیچه ها ، اعصاب مختلفی نیز وجود دارند که امکان هماهنگی حرکت این عضلات را نیز می دهند.

بلع به سه مرحله تقسیم می شود: دهان ، حلق و مری. مرحله دهانی از جویدن غذا تشکیل شده است. این به بدن اجازه می دهد تا یک بولوس تشکیل دهد که به حلق منتقل می شود. پس از آنجا ، مرحله دوم آغاز می شود.

در مرحله دوم ، مرحله حلق ، هماهنگی بین عضلات که قبلاً به آنها اشاره کردیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دلیل این امر جلوگیری از ورود مواد غذایی به حنجره است ، زیرا این می تواند باعث مشکلات تنفسی و حتی خفگی شود. تاکنون بلعیدن یک عمل داوطلبانه است.

سپس مرحله سوم فرا می رسد. عملکرد ماهیچه ها باعث می شود تا بعد از جلوگیری از عبور آن از مجاری هوایی یا بازگشت به بینی ، سرانجام بولوس به مری برسد . یک بار در مرحله مری ، بولوس به لطف دورستالیس به معده می رسد. روند او شامل یک سری انقباضات و آرامش عضلانی غیر ارادی است که باعث می شود غذا به دستگاه گوارش برود.

اختلالات بلع

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، اختلالات بلع یک سری اختلالات است که تنها ویژگی مشترک آنها این است که بر این روند تأثیر می گذارند. به عبارت دیگر ، ممکن است منشأ و علائم متفاوتی داشته باشند.

اما بیشتر اختلالات بلع باعث دیسفاژی می شود که بلعیدن آن مشکل است. باعث می شود حساسیت به غذا منتقل نشود یا اینکه در جایی در گردن متوقف شود. تخمین زده می شود که تقریباً 15٪ از افراد بالای 50 سال احساس دیسفاژی دارند. همچنین یکی از اصلی ترین علائم تومور در مری یا حلق است . بنابراین ، پزشک باید این وضعیت را به طور صحیح بررسی کند.

همچنین ، اختلالات بلع ممکن است با علائم نارسایی بینی یا مکش مانند سرفه و خفگی بروز کند. بعضی اوقات ، فوراً مواد غذایی که تازه مصرف شده اند بلافاصله بیرون می روند.

زنی که از مشکل بلعیدن رنج می برد.

سایر علائم اختلالات بلع

یکی دیگر از علائمی که معمولاً با این شرایط بروز می کند بلع دردناک است. اصطلاح پزشکی برای این بیماری odynophagia است . به دلیل آسیب دیدگی در حلق یا مری ، این حالت تمایل پیدا می کند. این در برخی از عفونت ها شایع است.

با این حال ، این مهم است که بدانید همه اختلالات بلع از نظر علامتی ظاهر نمی شوند. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ، گاهی اوقات همه مواردی که مشاهده می شود ، عوارضی هستند که ناشی از تغییرات در این روند است. به عنوان مثال ، عوارض تنفسی شایع است ، زیرا بولوس وارد مجاری تنفسی می شود . این با بسیاری از عفونت ها مانند ذات الریه همراه است.

وضعیت دیگر که اختلالات بلع باعث ایجاد علائم معمولی نمی شود ، در مواردی است که بیماران مبتلا به پارکینسون ، که دارای مشکلات خاص دستگاه گوارش هستند ، علاوه بر اینکه نمی توانند علائم خود را به وضوح بیان کنند ، تحت تأثیر قرار می گیرند. به همین دلیل آنها از سوء تغذیه و کم آبی رنج می برند.

به طور کلی ، در صورت مشاهده هر نوع مشکلی که بر روند بلع تأثیر داشته باشد ، باید با پزشک مشورت کنید . این امر به این دلیل است که علل این اختلالات متنوع است و تعیین یک تشخیص مناسب ضروری است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 254
  • بازدید سال : 831
  • بازدید کلی : 4,882